Avagy A Film. Nem mondom, hogy tkletes. Nem mondom, hogy minden egyes pillanata klnleges. Nem mondom, hogy a vilgtrtnelem legnagyobb hats filmje, ami majd mindenkinek meg fogja vltoztatni az lett.
De egy remekm. Legalbbis szmomra.
A trtnetrl:
Adott egy frfi. A neve: Lon. Magnyosan l egy kis, lepukkant New York-i laksban, elg „rdekes” krnyken. Lon affle tipikus kisember, csak s kizrlag tejet iszik, s egyetlen dologhoz ktdik: a szobanvnyhez. Ha befejezte a munkjt, hazamegy, kivasalja a ruhit, elmegy moziba, megnz egy-egy rgi filmet, otthon polgatja a nvnykjt.

Szval Leon egy kedves, sznni val figura, affle rk gyerek, szvbemarkolan egyszer jellem.
Csakhogy Lon egyben profi brgyilkos. Nem azrt l, mert egy hlye, gonosz pszichopata, nem azrt, mert buta, nem azrt, mert lvezi a gyilkolst, de mg csak nem is azrt, mert gazdag akar lenni. azrt l, mert egyszeren… ez a foglalkozsa, ehhez rt.
Maga a film egy kis, fsts olasz tteremben kezddik. Egy pohr tej a kocks abroszon, kerek, stt veg szemveg.
„- Hogy vagy, Lon?”
„- Jl.”
„- Helyes. Beszljnk az zletrl.”
s egy jabb megbzats. Egy fekete-fehr fnykp. ”[…] Ismered Maurcit. Jzan ember. Csak el akar vele beszlgetni, de a fick ftyl r. Taln rd hallgatni fog… Keddenknt bejn a vrosba. Rrsz kedden?”
„- Rrek kedden.”
Ezutn lthatjuk, ahogy egy gyorsan mozg, szinte lthatatlan, kerek szemveges rny mdszeresen kivgzi a fnykpen lthat frfi csatlsait. Profi az illet. Gyors, megfontolt, higgadt. A clpont hallra rmlt, az a bizonyos rny htulrl a torkhoz szortja a kst. A feladat teljestve, a frfi teljesen megbnul a flelemtl, az zenet kzbestve. Lon pedig eltnik, mint a kmfor.
Aztn fell a metrra, bemegy egy boltba, tejet vesz, s hazastl.
Lon szomszdsgban egy hromgyerekes csald l. A csaldf meglehetsen ktes gyleteket folytat, bajba keveredik. Msnap dlig kap idt. A kzps gyerek, Mathilda, ppen vrz orral, elg csnya monoklival a szeme alatt dohnyzik a lpcsn, amikor Lon megrkezik.
De az let megy tovbb, Lon otthon leveszi a kabtjt – ksz fegyverarzenl rejtzik alatta -, kiteszi a nvnyt a napra, elmegy zuhanyozni, l a ventiltor eltt, s tejet iszik, vasalja a ruhit, a nvnyt permetezi, majd a karosszkbe telepedik, leoltja a villanyt, s lve, a kerek szemvegben elalszik.
Msnap – dl. Matilda ppen vsrol a boltban, ezalatt kivgzik a csaldjt. A ngyves ccst is. Az egyetlen embert, akit igazn szeretett… Ahogy felstl a lpcsn, elhalad a nyitott laksajt eltt – s megltja az apjt, amint jnhny lvedkkel a htban az ajt fel kszik. Matilda nem ll meg, a lbai viszik tovbb – egyenesen Lon ajtajhoz. Csenget. Lon az ajt mgtt ll, a fegyvert a deszkalaphoz szegezi. jra csenget. Semmi. A kihelyezett rszem gyanakodni kezd, htulrl mregeti a lnyt… Ezt Lon is ltja az ajt mgtt, de nem tudja, mit tegyen. jabb csengets – az ajt kinylik: Mathilda megmeneklt.
Az ezt kvet vidtsi jelenet minden, csak nem vicces XD Igazbl egy elgg sznalmas prblkozs Lon s a stkeszty kzremkdsvel, ami… szval sszeszortja az ember szvt. jra lthatjuk, hogy szerencstlen cmszerepl mennyire lzer. Mondjuk ki. Lon engem speciel ksrtetiesen emlkeztet Micimackra.
Ezt kveten Matilda kinyit egy tskt, amit nem kne. Tmve van fegyverekkel.
„- Lon, neked mi a foglalkozsod?
- Brgyilkos.
- Fizetnek, s te lsz?
- Igen.
- Szuper.
- Brkit kinyrsz?
- Gyereket s nt soha. Ez a szably.”
*
Msnap reggel:
„- Jl aludtl? rlk neki. Mert reggeli utn el kell menned. - Hov?
- Az nem az n dolgom.
- Olvasd el…[Mathilda egy paprt tol Lon el] Mi az, nem tudsz olvasni? - Tanulok, de… mostanban sok mel van, gyhogy… egy kicsit le vagyok maradva. Mi ez? - Eldntttem, hogy mit fogok dolgozni. Brgyilkos leszek.
- Brgyilkos akarsz lenni? Brgyilkos?! [felkap egy pisztolyt, s Mathilda el dobja az asztalra] Tessk, ezt neked adom. Bcsajndk. Gyilkolhatsz! De nem velem. n egyedl dolgozom, rted? Egyedl! - Bonnie s Clyde egytt dolgozott. Thelma s Louise is egytt. s k voltak a legjobbak.
- Mathilda, mondd, mirt csinlod ezt velem? Azt hiszem, rendes voltam hozzd. Tegnap megmentettem az letedet - azzal, hogy beengedtelek. - Igen, s most te vagy a felels a sorsomrt. Biztos megvolt r az okod, hogy megmentetted az letemet. Ha kidobsz, olyan, mint hogyha nem engedtl volna be. Mintha hagytad volna, hogy megljenek. De te beengedtl. gy ht… - Mathilda… - Ha nem segtesz, mg ma meghalok. rzem. s n nem akarok ma meghalni.
- Mathilda… Te mg csak kislny vagy, gyhogy… Ne haragudj, de nem hiszem, hogy brnd csinlni. Nagyon sajnlom.”
Miutn Mathilda felkapja a fegyvert, s vaktban kil az ablakon, elkezddik kettejk letnek kzs szakasza.
Lon megbzsait mindig ugyanattl az olasz frfitl kapja, Tonytl. Taln az egyetlen bartja, br az kapcsolatuk is elg rdekes… :)
„- Egszsgedre! - Egszsgedre!
- Amikor megkrtl, hogy vegyem ezt el neked, azt hittem, hogy rosszul hallok. Azt mondtam magamban, Lon profi. s ilyen fegyvert csak kezdk hasznlnak.
- Nem rt nha egy kis gyakorls.
- Persze. Cscsformban akarsz maradni. n pedig mindig nyitva tartom a szememet. Ki se mozdulok innen, legfeljebb oda megyek t… Nem j vltoztatni, Lon. Tudod?
- Igen.”
*
„- Ln… A te pnzedrl van sz, n csak vigyzok r. gy, mint egy bank. Vagyis… mg jobban, mint egy bank, mert a bankokat folyton kiraboljk. Az reg Tonyt senki nem rabolja ki. Klnben is, a bankokban tonnaszmra kitlteni a paprokat, csupa baromsg… az reg Tonynl semmit se kell olvasni, se rni. Mindent fejben tart. - Mr tudok olvasni, Tony…
- Nagyszer, Lon. Remek. hm… itt van a pnzed. Amikor szksged van r, csak szlj, s megkapod. - Nem, nem … nincs r szksgem, Tony… - Tessk, ezer dollr. De, de, de! Tedd csak el… Szrakozz egy kicsit, j? Tedd el!”

„Ne szidd a disznkat, sokkal rendesebbek, mint az emberek.”
„- Idefigyelj, Mathilda, lgy vatosabb. Nem llhatsz szba brkivel az utcn.
- Lon, ne majrzz. Mrt vagy gy kiakadva? Mr egy kurva cigit se szvhatok el nyugodtan? Hmm?
- Ne beszlj ilyen rondn. Nem szabad llandan gy beszlni. Lgy szves, prblj meg RENDESEN beszlni. - hmm… ok.
- s hagyd abba a dohnyzst, klnben belehalsz.
- Hh. Ok.
- s ne dumlj azzal a srccal. Dilisnek ltszik. - Ok. - t perc mlva vgzek, addig maradj a vendgl eltt. - Ok.”
*
„- Lon… Kpzeld, azt hiszem, beld szerettem… [Lon kikpi a tejet.] Tudod, nekem te vagy az els. - Honnan tudod, hogy ez szerelem, ha mg sosem voltl szerelmes? [enyhn frusztrltnak tnik XD]
- Onnan, hogy rzem. - Hol? - A gyomromban. Egsz meleg. Rgebben egy csom volt itt, de most – eltnt.
- rlk neki, hogy… mr nem fj a gyomrod, Mathilda, de nem hinnm, hogy ez jelent valamit. Megyek, mert ks van. Melzok, s utlok elksni.” [zavartan kimenekl a szobbl]”

Ezrt is klnleges ez a film. Nem, nem vagyok oda a pedoflirt… De… Ha vgignzed a filmet, teljesen rthet az egsz. Lon olyan, mintha Mathilda apja lenne. A film nem mondja ki konkrtan, hogy van-e valami ms is, taln valami plti… De teljesen tiszta szeretet van kztk. Szval… na. *elrzkenyl*
Szerintem a legmegkapbb dolog a filmben Lon karaktere. Jean Reno eszmletlenl nagyot alakt… Egyszeren… Lerhatatlan… A kedvenc sznszemm lpett el. Tragikomikusan naiv s egyszer. Szval…
„- Szereted a nvnyedet?
- a legjobb bartom. Mindig vidm… Nem krdezskdik. Tudod, olyan, mint n. Nincsenek gykerei. [keseren felnevet]”

Vagy… Amikor munka utn hazamegy. Ltni, ahogy a kabtujj all vr folyik a kzfejre – a sajt vre. Kinyitja az ajtt, s belp. Mathilda egykedven nzi a tvt. Lon letesz el egy csomagot. Ajndkot hozott neki.
A vge fel van egy kicsit zavar dialgus Mathilda s Lon kzt. A tipikus „Megtantottl az let szeretetre”-rsz XD Azt nem igazn cspem… De egybknt… … „Menj… Tonynl tallkozunk. Mindet kinyuvasztom. Egy ra mlva Tonynl…”
A vge pedig… zsenilis. Tnyleg. Egyszeren… A rendezi megoldsok, a befejezs, a zene… vagy ppen a hangok hinya… a Fny… nem lehet r mit mondani. Megrz a dolog. Engem legalbbis megrintett. *kicsit rzelgs, na*
s tkletesen passzol hozz a Shape of my heart Sting eladsban… Szval ennek a filmnek itt a helye. Vgre egy igazi lmny a sok hollywoodi maszlag utn. Egy film, amiben nem csak jfik s rosszfik vannak… Hanem igazi jellemek. (Azrt van egy igazi fgonosz is, de is teljesen hihet szerintem… Gary Oldman is nagyot alakt.)
Ez kicsit tnyleg rzelgsre, hosszra s nagyon nylasra sikeredett. Bocs ^^ De… szval:
Ez egy tk j film :-D

He deals the cards as a meditation
And those he plays never suspect
He doesn't play for the money he wins
He doesn't play for the respect
He deals the cards to find the answer
The sacred geometry of chance
The hidden law of probable outcome
The numbers lead a dance
I know that the spades are the swords of a soldier
I know that the clubs are weapons of war
I know that diamonds mean money for this art
But that's not the shape of my heart
He may play the jack of diamonds
He may lay the queen of spades
He may conceal a king in his hand
While the memory of it fades
I know that the spades are the swords of a soldier
I know that the clubs are weapons of war
I know that diamonds mean money for this art
But that's not the shape of my heart
That's not the shape, the shape of my heart
And if I told you that I loved you
You'd maybe think there's something wrong
I'm not a man of too many faces
The mask I wear is one
Those who speak know nothing
And find out to their cost
Like those who curse their luck in too many places
And those who fear are lost
I know that the spades are the swords of a soldier
I know that the clubs are weapons of war
I know that diamonds mean money for this art
But that's not the shape of my heart
That's not the shape of my heart |